یادداشت ها

نمايشگاه زيورآلات گروه نقطه

نمايشگاه زيورآلات گروه نقطه

١٦ ارديبهشت ١٣٩٦

نمي توان منكر حركت هاي جديدي شد كه در جواهر سازي امروز ايران در حال اتفاق است. حركتهايي كه بيشتر سعي بر نمود جلوه هاي زيبايي شناسي و معرفت دارند تا ماديت و ماده . اما اين حركت به موازات منافع و مصالح فرهنگي ، انحرافات و انشعاباتي دارد كه براي آينده و آتيه اين حركت نوظهور و به طبع تاريخ آن خوشايند نيست . پس در اين گسستگي و اغتشاش به اجماعي فكر كرديم متشكل از آنان كه دغدغه دارند و سوداي زيبايي شناسانه و معرفت ، تا وسوسه ماديت و ماده .

نگاهی شتابزده به هنر فلز کاری و جواهر سازی دوران هخامنشی و ساسانی

نگاهی شتابزده به هنر فلز کاری و جواهر سازی دوران هخامنشی و ساسانی

١٦ ارديبهشت ١٣٩٦

نگاهی شتابزده به هنر فلز کاری و جواهر سازی دوران هخامنشی و ساسانی نويسنده: امیر حسین دلبری در دوره ي هخامنشي توليد طلا‎ ‎در داخل کشور و همچنين واردات طلا به ايران افزايش يافته ‏است و در اين دوره سکه ي‎ ‎طلا براي اولين بار در جهان ضرب شد. نام اين سکه که در ‏‏516 قبل از ميلاد ضرب گرديد،‏‎ ‎داريک بود. تا آن دوره در دنياي آن روز هنوز سکه هاي ‏طلا ضرب نشده بود. سکه هاي‎ ‎رايج از مس، مفرغ و نقره بود و پس از داريوش در ‏کشورهاي ديگر هم سکه ي طلا ضرب شده‎ . ‎در رم در سال 225 قبل از ميلاد‏‎. در دوران ساساني طلا در ايران فراوان بوده به‎ ‎طوري که ظروف و ديگر اشياء طبقه ي ‏مرفه همه از طلا يا نقره ساخته مي شده و اين وضع‎ ‎پس از حمله ي اعراب به ايران ادامه ‏داشته است انقراض دولت هخامنشی در ۳۳۱ پیش از میلاد با حرکت اسکندر به طرف شرق و مرگ ‏داریوش سوم اتفاق افتاد. پیروزی‌ها و لشکرکشی‌های اسکندر ضمن اشاعه تمدن یونانی یا ‏هلنی مآبی در سراسر خاورزمین تا هندوستان به‌صورت متقابل نیز موجب نفوذ فرهنگ ‏خاوری در عناصر یونانی مقدونی شد.

نگاهی گذرا به جواهرات ترکمن

نگاهی گذرا به جواهرات ترکمن

١٦ ارديبهشت ١٣٩٦

نگاهی گذرا به جواهرات ترکمن نويسنده: امیر حسین دلبری جواهرات ترکمن و سنت تزيين لباس ها با زيور آلات که امروزه بسياری از مردم جهان به ياری آنها قومی به نام ترکمن را به ياد می آورند ريشه در گذشته های دور دارد . به گمان گروهی در آن زمان ها چنين زيور هايي نقش دعا و طلسم های محافظ را داشته اند. هر چند اين نظريه به دليل باورهای ترکمنان در مورد فلزات و باطل السحر بودن آنها به حقيقت نزديک می نمايد ، اما خود ترکمنان توضيح ديگری برای آن دارند. آنها می گويند در زمان اغوزخان اين زيور آلات ، قطعات زره جنگی مردان بوده ، و بعد ها در زمان صلح تبديل به زينت زنان شده است . نيز گفته می شود که اين زيور آلات برای رهاندن شوهرانشان از اسارت فديه می داده اند.

زيور آلات زن عرب خوزستان

زيور آلات زن عرب خوزستان

١٦ ارديبهشت ١٣٩٦

زيور آلات زن عرب خوزستان نويسنده: امیر حسین دلبری گرايش به زيبايي همساز با ساختار اجتماعي و نظام ارزشي جوامع مختلف داراي شكل هاي متفاوتي است. هر قوم يا ملتي براي آرايش و تزيين از زينت هاي خاصي استفاده مي كند كه در فرهنگ آن قوم يا آن ملت داراي معنا و مفهوم خاصي است و به نياز عاطفي و ارزشي آن قوم پاسخ مي گويد. زن عرب خوزستاني همانند ديگر زنان اقوام ايراني از ديرباز به آرايش و زيبايي خود توجه داشته است. وي زيور و زينت خود را همساز با جايگاه اجتماعي و خانوادگي اش از جنس طلا، نقره يا مس انتخاب مي كند. ولي صرف نظر از نوع جنس زيورآلات، اغلب زنان عرب به استفاده از زر و زيور علاقه دارند. زن عرب براي آرايش و زيبايي از قابليت هاي طبيعي جسم خود به نحو مناسبي استفاده مي كند. وي گوش، بيني، گردن، دست و پاي خود را به انواع حلقه ها و گوشواره هاي زيبا مزين مي كند. دمورگان كه در عهد مظفرالدين شاه از قبايل عرب خوزستان ديدن كرده است درباره آرايش زنان عرب چنين مي نويسد: «زن ها كه اكثراً جامه هاشان سرخ رنگ بود، با حلقه هاي نقره، دست ها و مچ پاها و گوش ها و حتي بيني خود را زينت كرده بودند...». امروزه زن عرب شهري، ميل چنداني به استفاده از همه زيورهاي گذشته ندارد. ولي زن روستايي هنوز هم مي كوشد، گوش، بيني، دست و مچ پا را به گوشواره ها و حلقه هاي طلايي و نقره اي مزين سازد. آنچه در اين مقال مي آيد پيرامون زيورآلات زن عرب خوزستاني در گذشته و حال است.

عضویت در خبرنامه گــروه الف‌دال